PORADNIK JĘZYKOWY
NUMER 4 / 2014
W ZESZYCIE
- W procesie przyswajania języka dzieci stosują zarówno strategie poznawcze (nastawione
na opanowanie wiedzy), jak i komunikacyjne (zorientowane na proces porozumiewania
się). Repertuar strategii zmienia się w trakcie nabywania przez dzieci kompetencji
komunikacyjnych. Przyjęta perspektywa badawcza znajduje podstawy w teorii glottodydaktycznej.
- Wyrażanie różnych intencji komunikacyjnych przez dzieci dokonuje się poprzez
pośrednie i bezpośrednie akty mowy. Te pierwsze w większym stopniu niż drugie kształtują
mowę dzieci, co prowadzi do uczenia dzieci zarówno efektywnego, jak i równocześnie
uprzejmego mówienia.
- W badaniu werbalnych sposobów wyrażania grzeczności/niegrzeczności przez
dzieci w wieku przedszkolnym konieczne jest ujęcie zintegrowane, uwzględniające aspekt
lingwistyczny, psychologiczny i socjologiczny. Podstawę badań stanowi korpus autentycznych
wypowiedzi dzieci.
- Nowym narzędziem służącym ocenie zasobu słownictwa polskich dzieci jest Obrazkowy
test słownikowy – Rozumienie. Wiedza o tym, jak wiele słów zna dziecko, może być
spożytkowana do diagnozowania poziomu jego rozwoju językowego. Podstawę diagnostyki
stanowi znormalizowana norma opisowa.
- Poziom opanowania sprawności pisania po polsku przez dzieci polskiego pochodzenia
w Wielkiej Brytanii zależy od takich czynników, jak: liczba lat spędzonych poza Polską,
język używany w domu, częstość pobytów w Polsce, sposób kształcenia w szkołach
sobotnich w Wielkiej Brytanii, motywacja uczenia się języka polskiego.
- Emisja głosu na kierunkach studiów o profi lu nauczycielskim jest przedmiotem
obowiązkowym. Słuchacz uzyskuje wiedzę o funkcjonowaniu narządów mowy i uczy się
ekonomicznej emisji głosu. Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród studentów mogą stanowić
wskazówki dla wykładowców tego przedmiotu.
***
Rozwój mowy dziecka – pragmatyka lingwistyczna – psycholingwistyka – socjolingwistyka
– dydaktyka języka – akty mowy – grzeczność językowa – słownik umysłowy – kształcenie
językowe – pisanie – emisja głosu.
ARTYKUŁY I ROZPRAWY
-
Anna Żurek : Nie ma ijo haka, czyli o strategicznych zachowaniach mownych
dzieci
-
Barbara Boniecka : Dziecięce pośrednie i bezpośrednie akty mowy
-
Halina Zgółkowa : W przedszkolu jestem trochę grzeczny, a trochę niegrzeczny – czyli o etykiecie językowej dzieci w wieku przedszkolnym
-
Ewa Haman,
Krzysztof Fronczyk,
Magdalena Łuniewska : Wykorzystanie pojęcia normy w badaniach ilościowych nad rozwojem słownika umysłowego
-
Anna Czeniek : Jedna szkoła, jedna klasa, ale czy ten sam język polski? – o zróżnicowanym poziomie opanowania języka polskiego wśród dzieci polskiego pochodzenia na przykładzie prac dzieci mieszkających w Wielkiej Brytanii
-
Kinga Banderowicz : Przepona nadaje mocy słowom (...) – wiedza studentów polonistyki z zakresu emisji głosu (rekonesans)
SŁOWNIKI DAWNE I WSPÓŁCZESNE
-
Mirosław Bańko : Samuel Bogumił Linde, Słownik języka polskiego, Warszawa 1807–1814
GRAMATYKI JĘZYKA POLSKIEGO
SPRAWOZDANIA, UWAGI, POLEMIKI
RECENZJE
OBJAŚNIENIA WYRAZÓW I ZWROTÓW
-
Agnieszka Piela : Hipsterscy hipsterzy w hipsterskich ciuchach się hipsterzą
SŁOWA I SŁÓWKA