PORADNIK JĘZYKOWY
NUMER 8 / 2015
W ZESZYCIE
Ten zeszyt „Poradnika Językowego” powstał z inicjatywy Pana Profesora Władysława
T. Miodunki, któremu Redakcja składa serdeczne życzenia z okazji Jego tegorocznego
jubileuszu.
***
- Badania języka polskiego poza granicami kraju zostały zapoczątkowane w latach
30. XX w. Układają się one w cztery okresy: 1945–1970, 1971–1989/90, 1990–2004, po
2004. Od próby pierwszej ich syntezy upływa właśnie 20 lat, co motywuje podjęcie prac
nad kolejnymi podsumowaniami.
- Sytuacja języka polskiego na dawnych Kresach Wschodnich podlega obecnie bardzo
dynamicznym zmianom, co upoważnia postawienie alternatywnego pytania: czy mamy do
czynienia z odrodzeniem, czy zanikaniem języka polskiego na Wschodzie.
- W obrębie Unii Europejskiej zachodzą współcześnie intensywne migracje ludności,
w których biorą udział także Polacy. Zakres skutków tych migracji, mających charakter
społeczny, kulturowy i psychologiczny, uzasadnia podjęcie badań nad tymi procesami.
- Wśród obcokrajowców zdających certyfi katowe egzaminy z języka polskiego zdecydowanie
przeważają osoby niepolskiego pochodzenia (ponad 80%), które chcą w Polsce
podjąć pracę lub uzyskać polskie obywatelstwo. Wymaga to określonych działań w sferze
polityki językowej i glottodydaktyki polonistycznej.
- W sytuacji emigracyjnej sprawy tożsamości narodowej (etnicznej) nabierają ostrości.
Badania młodzieży pokolenia polonijnego w Chicago, Paryżu i Wiedniu wykazują wśród
niej znaczny stopień poczucia polskości, co jednak nie wiąże jej planów na przyszłość ani
z Polską, ani z obecnym krajem osiedlenia.
- W większości (według badań pilotażowych) polskojęzycznych rodzin poza granicami
kraju język polski (jako kod odziedziczony) pozostaje wartością rdzenną, a zatem jego znajomość
u dzieci jest wspierana przez rodziców. Jego zachowanie zależy m.in. od pozycji
społecznej rodziny, jej zamożności i wykształcenia.
- Skrypty kulturowe wyrażania emocji jako ważny składnik transferu komunikacji
językowej powinny być uwzględniane w nauczaniu języków obcych, w tym – w glottodydaktyce
polonistycznej. Poznanie ich odmienności pozwala na stymulowanie procesów
integracji i asymilacji kulturowej.
- Wzrost intensywności procesów migracyjnych wpływa na zmianę zakresu i kierunków
działalności szkolnictwa polonijnego w świecie, co znajduje odzwierciedlenie w nowej
polskiej polityce edukacyjnej wobec Polonii, wprowadzanej przez Ministerstwo Edukacji
Narodowej.
- Zjawisko występowania języka polskiego poza granicami państwa (kraju) sięga
w naszej historii XII w. Wiązało się to ze zmianami terytorium Polski i objęło wszystkie jej
granice (zachodnią, północną, wschodnią i południową). Poczynając od XVI w., towarzyszył
temu rozwój dydaktyki języka polskiego jako obcego.
- O początkach promocji polszczyzny można już mówić w odniesieniu do XVI w., ale
jako składnik polityki językowej występuje ona w ciągu minionego 200-lecia. Odbiorcami
działań promocyjnych mogą być mieszkańcy Polski, Polacy za granicą i zbiorowości polonijne
oraz obcokrajowcy.
***
Język polski poza granicami kraju – Polonia – badania polonijne – polszczyzna na
dawnych Kresach Wschodnich – migracje europejskie – glottodydaktyka polonistyczna
– utrzymanie polszczyzny w świecie – tożsamość etniczna – język polski jako język dziedziczony
– polskie skrypty kulturowe – polityka edukacyjna – polszczyzna poza granicami
kraju w historii – promocja polszczyzny.
ARTYKUŁY I ROZPRAWY
-
Stanisław Dubisz : „Dwadzieścia lat później” – język polski poza granicami kraju – historia badań i ich perspektywy
-
Halina Karaś : Odrodzenie polszczyzny czy jej zanik? O sytuacji języka polskiego na dawnych Kresach Wschodnich
-
Elżbieta Sękowska : Migracje europejskie Polaków w ramach Unii Europejskiej – przegląd badań
-
Władysław T. Miodunka : Znajomość polszczyzny wśród cudzoziemców niepolskiego pochodzenia. O potrzebie metodologii badań
-
Robert Dębski : Wpływ nowych technologii na dynamikę utrzymania języka polskiego w świecie. W poszukiwaniu modelu badawczego
-
Ewa Lipińska : Postawy młodzieży polonijnej wobec języka ojczystego i tożsamości etnicznej
-
Anna Czeniek : Język polski mniej lub bardziej dziedziczony. Czynniki wpływające na kompetencję językową dzieci polskich emigrantów
-
Elżbieta Łątka-Likh : Polskie skrypty kulturowe w kontaktach ze wspólnotą innojęzyczną. Zagadnienia metodologiczne
-
Agnieszka Rabiej : Nowa krajowa polityka edukacyjna wobec Polonii
-
Bogdan Walczak : Polszczyzna poza granicami kraju w historii języka polskiego
-
Adam Pawłowski : Promocja języka polskiego – między lingwistyką a marketingiem