PORADNIK JĘZYKOWY
NUMER 5 / 2015
W ZESZYCIE
- Związek między językową normą rozwojową w ontogenezie a językową normą poprawnościową
jest problemem często dyskutowanym. Racjonalne podstawy ma pogląd,
że oceny poziomu rozwoju komunikacyjnojęzykowego dziecka powinno się dokonywać
przede wszystkim na podstawie porównania z uzusem językowym jego najbliższego społecznego
otoczenia.
- Opanowywanie mowy i języka u dzieci z zaburzeniami rozwojowymi uwarunkowanymi
mózgowo jest uzależnione od wielu czynników. Zawsze jest to proces, w którym
widoczne jest jednoczesne, wzajemne oddziaływanie mechanizmu dezintegracji oraz prawidłowego
rozwoju mowy.
- Dzieci niewidome natrafi ają na szczególne trudności w poszczególnych etapach rozwoju
komunikacji werbalnej i niewerbalnej. Brak wzroku lub jego upośledzenie zmienia
zasadniczo współdziałanie zmysłów, w związku z czym mowa kształtuje się w innym systemie
powiązań niż u dzieci widzących.
- Niezwykłość dziecięcych wypowiedzi polega na pomieszaniu tego, co wynika z niedosłyszenia,
z tym, co dziecko zna od podstaw, na sądzeniu, że słuchacz nie wie o wybranej
przez dziecko strategii, wreszcie na nieznajomości znaczeń słów używanych w danym
kontekście.
- Procesy tworzenia wypowiedzi słownych znajdują uwarunkowania psychologiczne
i neuropsychologiczne. Funkcje poznawcze, emocjonalne i motoryczne decydują o regulacji
różnych aspektów procesów tworzenia i realizacji wypowiedzi.
- Logopedia wieku podeszłego (gerontologopedia) ma coraz większe znaczenie
w związku ze starzeniem się społeczeństwa i zwiększającym się zakresem zaburzeń mowy
oraz języka, wynikających z zespołów otępiennych i chorób (np. Alzheimera czy Picka).
- Utrudnienia w wymowie głosek polskich u cudzoziemców uczących się języka polskiego
jako obcego (drugiego) mogą być warunkowane zarówno czynnikami związanymi
z wcześniej przyswojonym językiem, jak i z czynnikami biologicznymi.
***
Rozwój mowy dziecka – językowa norma rozwojowa – językowa norma poprawnościowa
– ontogeneza – uszkodzenia / dysfunkcje ośrodkowego układu nerwowego – alalia
– dysfunkcja wzroku a zaburzenia mowy – ludyczność wypowiedzi dziecięcych – tworzenie
i realizacja wypowiedzi – gerontologopedia – funkcje językowe a choroby otępienne – trudności
artykulacyjne cudzoziemców.
ARTYKUŁY I ROZPRAWY
-
Józef Porayski-Pomsta : Językowa norma rozwojowa w ontogenezie wobec normy poprawnościowej języka polskiego
-
Marlena Kurowska : Rokowania dotyczące rozwoju mowy i języka u dzieci z zaburzeniami uwarunkowanymi uszkodzeniami i/lub dysfunkcjami ośrodkowego układu nerwowego
-
Stanisław Milewski,
Katarzyna Kaczorowska-Bray : Logopedyczne aspekty przyswajania języka przez dzieci niewidome
-
Barbara Boniecka : Problematyka ludyczności w tekstach dziecięcych
-
Olga Jauer-Niworowska : Interdyscyplinarna analiza procesów tworzenia i realizacji wypowiedzi w modelu strukturalno-funkcjonalnym
-
Ewa Wolańska : Zaburzenia funkcji językowych w chorobach i zespołach otępiennych. Rola i cele logopedii wieku podeszłego
-
Danuta Pluta-Wojciechowska : Wymowa polska „jakby ktoś gryzł szkło”, czyli o trudnościach w artykulacji głosek języka polskiego u obcokrajowców
GRAMATYKI JĘZYKA POLSKIEGO
SPRAWOZDANIA, UWAGI, POLEMIKI
RECENZJE
-
Przemysław Wiatrowski : Anna Piotrowicz, Słownictwo pism Stefana Żeromskiego, tom 16: Życie towarzyskie, Poznań 2014
OBJAŚNIENIA WYRAZÓW I ZWROTÓW
SŁOWA I SŁÓWKA