PORADNIK JĘZYKOWY
NUMER 3 / 2017
W ZESZYCIE
- W internetowym spamie dokonywane są różnego typu zabiegi manipulacyjne, m.in.
takie jak: informacje o okazji, rzekome dopełnienie formalności, udawana kontynuacja
kontaktu, listy budzące niepokój, uprzedzenie podejrzeń, obietnice zysków finansowych;
prowadzą one do zakłóceń komunikacyjnych.
- Odpowiedzi firm telekomunikacyjnych na skargi i zażalenia publikowane w serwisie
mikroblogowym Twitter służą przede wszystkim tworzeniu i umacnianiu wizerunku danej
firmy; podporządkowane są one określonym strategiom komunikacyjnym.
- W Internecie strategie perswazyjne i marketingowe mogą dotyczyć nawet tak nietypowego
towaru jak Biblia, co jest widoczne w odwydawniczych i oddystrybucyjnych paratekstach
reklamujących jej edycje.
- Kategoria dialogowości przysługuje wszystkim tekstom – w tym także ulotkom wyborczym;
jej wykładnikami są: zwroty adresatywne, formy z tzw. my inkluzywnym, czasowniki
w 2. os. l.p. trybu rozkazującego, oficjalne formy grzecznościowe, zaimki osobowe,
zaimki dzierżawcze, wypowiedzenia pytajne.
- We współczesnej frazeologii polskiej występuje szereg jednostek znajdujących genezę
we wpływach starożytnej kultury grecko-rzymskiej; są to z jednej strony jednostki
antyczne realnie (np. puszka Pandory), z drugiej zaś – jednostki antyczne tylko genetycznie
(np. o wilku mowa).
- W okresie zaborów zapożyczenia podlegały wnikliwej ocenie, ponieważ polszczyzna
była podstawą narodowej identyfikacji; oceniano je ze względu na kryteria: narodowe, wystarczalności,
systemowe, ekonomiczności, uzualne, autorytetu kulturalnego, literacko-autorskie, funkcjonalne, tradycji.
***
Spam i jego typy – list elektroniczny – komunikacja elektroniczna – Twitter – mikroblog
– skarga – akt przeproszenia – pragmalingwistyka – paratekst – reklama – dialogowość
– ulotka wyborcza – frazeologia – leksyka – zapożyczenia – norma – kryteria ocen
normatywnych.
ARTYKUŁY I ROZPRAWY
-
Alina Naruszewicz-Duchlińska : Typy manipulacji językowych stosowanych w spamie
-
Anna Tereszkiewicz : Przykro nam to słyszeć :( – reakcje firm telekomunikacyjnych na skargi i zażalenia klientów publikowane w serwisie Twitter
-
Małgorzata Nowak : Słowo Boże jako towar. O sposobach przedstawiania i reklamowania w Internecie współczesnych edycji Biblii
-
Grzegorz Majkowski : Dialogowość w ulotce wyborczej
-
Magdalena Puda-Blokesz : Frazeologia (nie)antyczna na co dzień
-
Magdalena Hawrysz : Kryteria oceny zapożyczeń w XIX wieku (na marginesie książeczki Józefa Blizińskiego Barbaryzmy i dziwolągi językowe)
GRAMATYKI JĘZYKA POLSKIEGO
-
Aleksandra Żurek : Gramatyka współczesnej polszczyzny kulturalnej w zarysie Zenona Klemensiewicza
RECENZJE
-
Ewa Woźniak : Agnieszka Sieradzka-Mruk, „Radość i nadzieja. Smutek i trwoga” w drodze krzyżowej. Wybrane aspekty ewolucji dyskursu religijnego w XX wieku na przykładzie leksyki dotyczącej uczuć, Kraków 2016
-
Anna Jaworska : Halina Wiśniewska, Polszczyzna w utworach Elżbiety Drużbackiej poetki saskiej (1698–1765): rozważania lingwistyczno-kulturowe, Lublin 2016
SŁOWA I SŁÓWKA