PORADNIK JĘZYKOWY
NUMER 6 / 2021
W ZESZYCIE
- Na rozwój logopedii w Uniwersytecie Warszawskim wpłynęły badania takich językoznawców jak Jan Baudouin de Courtenay, Tytus Benni, Witold Doroszewski, Halina Koneczna, Irena Styczek, co w konsekwencji doprowadziło do powstania różnych form kształcenia logopedów na Wydziale Polonistyki UW.
- Ruchy migracyjne, które objęły cały obszar Europy, spowodowały stopniowe, ale stałe zmiany w jednojęzycznym społeczeństwie Polski; ich wynikiem jest potrzeba wypracowania standardów postępowania logopedycznego w odniesieniu do dzieci dwujęzycznych.
- Współcześnie prowadzone badania z wykorzystaniem metod neuroobrazowych wykazują, że w autyzmie zachodzą nieprawidłowe procesy neurorozwojowe, które powodują nietypową budowę mózgu, nietypową jego aktywność oraz zmiany strukturalne i funkcjonalne.
- W literaturze logopedycznej funkcjonuje szereg terminów na określenie osób z autyzmem, normą powinno być unikanie nazw nacechowanych stereotypowym myśleniem na temat tych osób, a specjalistów w szczególności powinno cechować neutralne, obiektywne i rzetelne podejście do autyzmu.
- W polskiej literaturze przedmiotu niewiele jest opracowań dotyczących choroby Alzheimera o wczesnym początku; przeprowadzone studium przypadku wykazuje jej skutki w postaci deficytów w zakresie aktualizacji wyrazów, fluencji, rozumienia złożonych konstrukcji, czytania ze zrozumieniem i pisania.
***
Logopedia – dwujęzyczność dzieci – postępowanie diagnostyczne – zaburzenia mowy – mowa w autyzmie – mózgowe korelaty mowy w autyzmie – nazewnictwo osób z ASD – choroba Alzheimera o wczesnym początku.
ARTYKUŁY I ROZPRAWY
SPRAWOZDANIA, UWAGI, POLEMIKI
RECENZJE
OBJAŚNIENIA WYRAZÓW I ZWROTÓW
LUFCIK JĘZYKOZNAWCZY