PORADNIK JĘZYKOWY
NUMER 5 / 2013
W ZESZYCIE
- Słowo w tekście poetyckim podlega różnego rodzaju dekompozycjom, polegającym
na podziałach jednostek leksykalnych, redukcjach ich składników bądź operacjach na
ich częściach strukturalnych, co służy ekspresji poetyckiej m.in. w utworach J. Tuwima,
M. Białoszewskiego, J. Kaczmarskiego, R. Tekielego.
- Gry językowe stanowią stały składnik tekstów poezji współczesnej, np. w utworach
A. Osieckiej, T. Różewicza, A. Sosnowskiego, R. Krynickiego; są one niejednokrotnie wynikiem
homonimii i polisemii jednostek leksykalnych oraz zróżnicowanego nacechowania
stylistycznego związków frazeologicznych.
- Deiktyczność jest często podstawą organizacji tekstu poetyckiego i relacji podmiotu
wypowiadającego się wobec świata przedstawionego i świata realnego; opozycja tu : tam
zajmuje istotne miejsce w utworach J. Przybosia, S. Grochowiaka, W. Szymborskiej,
Cz. Miłosza, U. Kozioł, Z. Herberta, S. Barańczaka i innych.
- Kategoria czasu stanowi jedną z podstaw konstrukcji świata przedstawionego w poezji
A. Kamieńskiej. Ten czas charakteryzuje ruch, ciągły i powolny, niezależny od woli
człowieka i ukierunkowany na wieczność; jest to czas ziemski, wartościowany pozytywnie
i negatywnie, oraz czas wieczny – zawsze wartościowany pozytywnie.
- Klasycyzująca poezja W. Kudyby operuje licznymi środkami artystycznymi, do których
należą słowa klucze, przesunięcia znaczeniowe, metonimie, regionalizmy, semantyka
form osobowych i temporalnych; jest to poezja wykraczająca poza granice biologizmu,
poszukująca głębszych sensów życia.
- Ostatni zbiór wierszy W. Szymborskiej charakteryzuje styl aforystyczny, w którym
główne role odgrywają alegorie, antropomorfi zacje w planie obrazowania, zróżnicowane
formy narracji lirycznej, prosta i lapidarna składnia, stosowanie techniki wyliczeń oraz
gry słowne i paradoksy w sferze semantyki.
- Neologizmy w poezji K. Wojtyły są charakterystyczne przede wszystkim dla jego
wczesnej twórczości; na ogół wykazują zgodność z regułami słowotwórczymi polszczyzny
i przejrzystość semantyczną, w kilku wypadkach mają postać neoarchaizmów, w których
poeta sięgnął po formanty nieproduktywne w XX w.
- W twórczości B. Leśmiana kategoria światła (zjawisk świetlnych) zajmuje ważne miejsce,
jest poetycko modyfi kowana i rozwijana. Metaforyzacja prowadzi do konceptualizowania
światła jako substancji ciekłej, stałej i lotnej, co wpływa na dynamikę obrazowania.
***
Język artystyczny – język poetycki – język polskiej poezji współczesnej – styl utworu
poetyckiego – tekst poetycki – środki stylistyczne – metafora – metonimia – neologizm poetycki
– dekompozycja słowa – pola semantyczne leksyki poetyckiej – wersyfi kacja.
ARTYKUŁY I ROZPRAWY
-
Anna Pajdzińska : Dekompozycja słowa jako środek ekspresji poetyckiej
-
Urszula Sokólska : Niedopowiedzenie i wieloznaczność jako element strategiczny poetyckiej gry językowej w polskiej poezji przełomu wieków
-
Romualda Piętkowa : „Uchwycić niepochwytność w dwa przyległe słowa” – przestrzenny wymiar deiksy w poezji
-
Jolanta Kowalewska-Dąbrowska : „Być jeńcem drobiny czasu” w świecie poetyckim Anny Kamieńskiej
-
Jadwiga Puzynina : Dekompozycja słowa jako środek ekspresji poetyckiej
-
Teresa Skubalanka : O stylu ostatnich wierszy Szymborskiej
-
Anna Kozłowska : Neologizmy słowotwórcze w tekstach literackich Karola Wojtyły
-
Barbara Masny : Metaforyczna substancjalność światła w tekstach Bolesława Leśmiana
SŁOWNIKI DAWNE I WSPÓŁCZESNE
SPRAWOZDANIA, UWAGI, POLEMIKI
-
Marta Godlewska : Sprawozdanie z konferencji językoznawczej „Język – Tradycja – Tożsamość” (Gdańsk, 26 listopada 2012 r.)
RECENZJE
-
Milena Wojtyńska-Nowotka : Katarzyna Kłosińska, Etyczny i pragmatyczny. Polskie dyskursy polityczne po 1989 roku, Warszawa 2012
-
Przemysław Wiatrowski : Małgorzata Święcicka, Pieniądz we współczesnej polszczyźnie. Studium semantyczno-leksykalne, Bydgoszcz 2012
OBJAŚNIENIA WYRAZÓW I ZWROTÓW
SŁOWA I SŁÓWKA